Noskaidro sev izdevīgāko tarifu

Ietaupi. Uzzini, kāds ir Tavs ietaupījums gadā, izvēloties Lattelecom pakalpojumus.

mazs patēriņš

Vidējs patēriņš

Liels patēriņš

Vidējā prognozētā maksa par elektrību mēnesī (ar PVN)

Esošais rēķins

Eur/mēn

Dinamiskais

Eur/mēn

Drošais

Eur/mēn

Fiksētais

Eur/mēn

...

Ietaupījums gadā

EUR

EUR

EUR

Kalkulatorā uzrādītie produkti ieņem būtiskāko daļu pakalpojuma sniedzēja piedāvājumā. Mūsu aprēķins ir veikts, balstoties uz Elektrum Universālā pakalpojuma cenām, kā arī S1 16A AS "Sadales tīkls" tarifu, kas ir visbiežāk sastopamā kombinācija klientu vidū, pamatojoties uz šo pakalpojumu sniedzēju mājaslapās pieejamajiem tarifiem un cenām. Ja lieto citu pakalpojumu, tad esošā rēķina summu vari salīdzināt ar saņemtajiem rēķiniem. Vizuālais attēlojums ir informatīvs un izveidots pārskatāmības nolūkā.

Cenu attēlojums pakalpojumiem 2016. gada griezumā

Lattelecom Fiksētais

Biržas cenas

  • Ja ikdienā nevēlies sekot līdzi elektroenerģijas patēriņa svārstībām, taču labprātāk izvēlies visizdevīgākos darījumus.

  • Atšķirībā no Fiksētā tarifu plāna, Dinamiskajam tarifu plānam ir mainīga cena par kWh, kas piesaistīta biržas elektrības cenas svārstībām. Tas nozīmē, ka kWh konkrētos laikos var izmaksāt daudz mazāk kā fiksētā cena, bet atsevišķos laikos – vairāk. Skatoties uz pēdējo 3 gadu vidējām biržas cenām, var prognozēt, ka Dinamiskais tarifu plāns ir visizdevīgākais.

  • Cena par 1 kWh* x patērēto kWh skaits + Sadales tīkla maksa = Tavs ikmēneša rēķins

  • Nav citu papildus maksājumu

  • * Cena tiek aprēķināta pēc Nord Pool biržas SPOT cenām katrai stundai Latvijas teritorijā

Aizvērt

Cenu attēlojums pakalpojumiem 2016. gada griezumā

Lattelecom Fiksētais

Biržas cenas

  • Ja neseko līdzi ikmēneša elektroenerģijas patēriņam, bet tev svarīgs gan izdevīgums, gan nodrošinājums pret pēkšņiem, lieliem izdevumiem.

  • Drošā tarifu plāna pamatā ir Dinamiskais tarifu plāns, kas tiek papildus apdrošināts pret pēkšņu cenas pieaugumu, kad elektrības cenas biržā strauji pieaug.

  • Izvēloties Drošo, maksāsi 0.0011 EUR/kWh vairāk, bet iegūsti drošības sajūtu – Tava elektrības cena mēnesī nepārsniegs 0.053 EUR/kWh bez PVN.

  • Skatoties uz pēdējo 3 gadu vidējām biržas cenām, var prognozēt, ka izvēloties tarifu plānu Dinamiskais vai Drošais, par elektrību maksāsi mazāk kā līdz šim.

  • Cena par 1 kWh* x patērēto kWh skaits + Sadales tīkla maksa = Tavs ikmēneša rēķins

  • Nav citu papildus maksājumus

  • * Cena tiek aprēķināta pēc Nord Pool biržas SPOT cenām katrai stundai Latvijas teritorijā

Aizvērt

Cenu attēlojums pakalpojumiem 2016. gada griezumā

Biržas cenas

Lattelecom Fiskētais

  • Ja pastāvīgi seko līdzi savam elektrības patēriņam un izmaksām, un vēlies maksāt fiksētu maksu par kWh.

  • Ja vēlies izmantot izlīdzināto maksājumu.

  • Cena par 1 kWh x patērēto kWh skaits + Sadales Tīkla maksa = Tavs ikmēneša rēķins

  • Nav citu papildus maksājumu

Aizvērt

Tavi ieguvumi

Bez abonēšanas maksas

Citi elektrības tirgotāji saviem pakalpojumiem piemēro dažādas abonēšanas maksas. tet pakalpojumi ir bez abonēšanas maksas.

Vienkārša pieteikšanās

Aizpildi pieteikuma formu tet.lv vai mans.lattelecom.lv, un mēs sazināsimies ar Tavu iepriekšējo elektrības tirgotāju un noorganizēsim pāreju.

Zemākas cenas

Ietaupi izvēloties jebkuru no mūsu 3 elektrības tarifu plāniem. Noskaidro savu ietaupījumu šeit

Kontrole Tavās rokās

Izvēloties Dinamisko vai Drošo tarifu plānu, vari plānot savu elektrības patēriņu efektīvāk, tērējot vairāk elektrības tad, kad tā biržā maksā mazāk.

Bez līguma laušanas maksas

Mēs nepiemērojam līguma laušanas maksas, jo ticam, ka tet produkti Tev patiks!

Iespēja apvienot rēķinus

Ja izmanto arī citus Lattelecom pakalpojumus, tad Tev ir iespēja izvēlēties apvienoto rēķinu par telekomunikāciju pakalpojumiem un elektrību.

Bez abonēšanas maksas

Citi elektrības tirgotāji saviem pakalpojumiem piemēro dažādas abonēšanas maksas. tet pakalpojumi ir bez abonēšanas maksas.

Vienkārša pieteikšanās

Aizpildi pieteikuma formu tet.lv vai mans.lattelecom.lv, un mēs sazināsimies ar Tavu iepriekšējo elektrības tirgotāju un noorganizēsim pāreju.

Zemākas cenas

Ietaupi izvēloties jebkuru no mūsu 3 elektrības tarifu plāniem. Noskaidro savu ietaupījumu šeit

Kontrole Tavās rokās

Izvēloties Dinamisko vai Drošo tarifu plānu, vari plānot savu elektrības patēriņu efektīvāk, tērējot vairāk elektrības tad, kad tā biržā maksā mazāk.

Bez līguma laušanas maksas

Mēs nepiemērojam līguma laušanas maksas, jo ticam, ka tet produkti Tev patiks!

Iespēja apvienot rēķinus

Ja izmanto arī citus Lattelecom pakalpojumus, tad Tev ir iespēja izvēlēties apvienoto rēķinu par telekomunikāciju pakalpojumiem un elektrību.

Bez abonēšanas maksas

Citi elektrības tirgotāji saviem pakalpojumiem piemēro dažādas abonēšanas maksas. tet pakalpojumi ir bez abonēšanas maksas.

Vienkārša pieteikšanās

Aizpildi pieteikuma formu tet.lv vai mans.lattelecom.lv, un mēs sazināsimies ar Tavu iepriekšējo elektrības tirgotāju un noorganizēsim pāreju.

Zemākas cenas

Ietaupi izvēloties jebkuru no mūsu 3 elektrības tarifu plāniem. Noskaidro savu ietaupījumu šeit

Kontrole Tavās rokās

Izvēloties Dinamisko vai Drošo tarifu plānu, vari plānot savu elektrības patēriņu efektīvāk, tērējot vairāk elektrības tad, kad tā biržā maksā mazāk.

Bez līguma laušanas maksas

Mēs nepiemērojam līguma laušanas maksas, jo ticam, ka tet produkti Tev patiks!

Iespēja apvienot rēķinus

Ja izmanto arī citus Lattelecom pakalpojumus, tad Tev ir iespēja izvēlēties apvienoto rēķinu par telekomunikāciju pakalpojumiem un elektrību.

Kas ietilpst maksā par elektroenerģiju?

Tikai retais zina, ka pakalpojuma cena sastāv no trīs daļām un maksa par elektroenerģiju ir tikai daļa no tās.

Elektrība

Lattelecom

Patērētais elektrības pakalpojums un serviss, iekļaujot PVN

Sadale un pārvade

Sadales tīkls

"Sadales tīkls" pakalpojumi, kas nodrošina elektrības piegādi, iekļaujot PVN

Obligātā iepirkuma komponente

Valsts

Valsts noteikts atbalsta mehānisms elektroenerģijas ražotājiem, iekļaujot PVN

Kā tas notiek?

Piesakies līdz mēneša 15.datumam

Paraksti līgumu elektroniski

Sāc lietot pakalpojumu ar 1.datumu

Nodod skaitītāja rādījumus elektroniski līdz 3.datumam

Saņem rēķinu līdz 15.datumam

Samaksā 12 dienu laikā

Piesaki tagad!

Lai pārietu pie Lattelecom – nav jāmaina skaitītājs vai jāpārvelk vadi, tikai viens klikšķis

Piesaki šeit

Biežāk uzdotie jautājumi

Lattelecom Tev piedāvā izvēlēties kādu no trīs tarifu plāniem

Aprēķinu ir iespēja veikt šeit. Mūsu aprēķins ir veikts, balstoties uz Elektrum Universālā pakalpojuma cenām, kā arī S1 16A AS "Sadales tīkls" tarifu, kas ir visbiežāk sastopamā kombinācija klientu vidū, pamatojoties uz šo pakalpojumu sniedzēju mājaslapās pieejamajiem tarifiem un cenām.
Ja vēlies uzzināt konkrētu cenu un ietaupījumu Tavam rēķinam, tad zvani 177. Pirms sarunas vēlams atrast kādu no esošajiem rēķiniem, lai saruna ritētu ātrāk un aprēķins būtu precīzs.

Lattelecom Tev piedāvā izvēlēties kādu no trīs tarifu plāniem

tet Dinamiskais: galvenokārt, šis tarifu plāns nozīmē viszemāko maksu par elektroenerģiju un ekonomiju ilgtermiņā. Ar šo tarifu Tu maksāsi par elektroenerģiju pēc Nord Pool SPOT biržas cenām, kas mainās ik stundu. Būs dienas, nedēļas vai mēneši, kad cena būs zemāka par tet Fiksēto tarifu plānu, bet var būt arī periodi, kad cena būs augstāka. Izvēloties šo tarifu plānu, ikmēneša maksa par elektroenerģiju un rēķins būs atšķirīgs, atkarībā no tirgus situācijas. Biržas cenām var sekot līdzi Šeit

tet Drošais: šis tarifu plāns ir ļoti līdzīgs tet Dinamiskajam, bet ar vienu būtisku atšķirību. Tā kā Nord Pool biržā cenas var svārstīties un mainīties gan stundu, gan mēnešu ietvaros, tad izvēloties tet Drošo tarifu plānu, mēs apdrošināsim augstās cenas risku neļaujot tai pārsniegt noteikto vērtību. Šis tarifu plāns būs vispiemērotākais tiem klientiem, kuri ir gatavi izmēģināt biržas produktu priekšrocības, bet grib sevi apdrošināt pret neparedzamiem riskiem.

tet Fiksētais: Ja vēlies pilnīgu stabilitāti savos ikmēneša maksājumos un elektroenerģijas cenā, tad šis tarifu plāns būs Tev vispiemērotākais. Maksa par kWh līguma laikā nemainās un to neietekmēs biržas cenas kāpumi un kritumi. Ar šo tarifu plānu Tu vari izvēlēties arī izlīdzināto maksājumu, kas nodrošinās vienādus ikmēneša rēķinus kalendārā gada ietvaros.

Tirgotāja maiņa no Tavas puses ir ļoti vienkārša:

  1. Izvēlies kādu no mūsu tarifu plāniem, aizpildot formu tet.lv, zvanot uz Lattelecom Klientu Servisu 177 vai dodoties uz kādu no Lattelecom veikaliem.

  2. Pēc izvēles izdarīšanas Lattelecom pats sazināsies ar AS "Sadales Tīkls", kā arī nodrošinās to, ka līguma saistības ar iepriekšējo tirgotāju tiek izbeigtas ar Tevis izvēlētā mēneša pirmo datumu.

  3. Tev nekas vairāk nebūs jādara! Pie līdzšinējā tirgotāja tev nav jādodas vai jāinformē par līguma izbeigšanu.

  4. Līdzšinējais tirgotājs attiecīgi aicinās mēneša beigās nodot pēdējo skaitītāja rādījumu, pēc kura tiks sastādīts pēdējais rēķins.

Lattelecom aicina klientiem atnākt un izmēģināt piedāvātos elektrības tarifu plānu. Novērtēt gan apkalpošanas līmeni, kā arī ekonomiju izmaksās.
Bet, ja tomēr kaut kas kādā brīdī Tevi neapmierinās, līgumu varēsi lauzt bez maksas un brīvi doties pie cita tirgotāja. Ar šo pieeju mēs vēlamies ļaut Tev nākt un izmēģināt.
Mēs neuzskatām, ka tikai ar līguma laušanas maksu mēs Tevi kā klientu noturēsim, bet esam droši, ka mūsu serviss, cenas un apkalpošanas kvalitāte būs tas, kas nodrošinās mūsu veiksmīgu sadarbību ilgtermiņā.

Ja esi izvēlējies Lattelecom kā elektroenerģijas tirgotāju, tad pirms tirgotāja maiņas veikšanas, noskaidro līguma laušanas maksu pie sava esošā tirgotāja. To vajadzētu redzēt esošajā līgumā.
Esošajiem tirgotājiem ir tarifu plāni gan ar, gan bez līguma laušanas maksas. Attiecīgi tiem tarifu plāniem, kuriem līguma laušanas maksa nav, mainot tirgotāju, nekas papildus nebūs jāmaksā, bet ja laušanas maksa ir atrunāta līgumā, tad jānoskaidro, kad līgums beidzas un kāda ir līguma laušanas maksas atlikusī vērtība. Jāņem vērā, ka līguma laušanas maksa pie visiem tirgotājiem samazinās ar katru līguma periodā pavadīto mēnesi.

Lattelecom slēdz līgumus par katru objektu atsevišķi. Slēdzot pakalpojuma līgumu ar Lattelecom, Tu vari izvēlēties visus savus objektus, bet par katru no tiem būs atsevišķs līgums. Šāda pieeja padara ērtāku objektu pārvaldību gan mainot pakalpojuma parametrus, gan mainot izvēlēto tirgotāju.

Šo jautājumu nepieciešams izrunāt un vienoties ar esošo tirgotāju. Atbilstoši tirdzniecības nosacījumiem un godīgai komercpraksei, uzkrātā pārmaksa tirgotājam ir jāatgriež vai jāattiecina uz pēdējā rēķina apmaksu pēc Tevis sagatavotā iesnieguma saņemšanas.

Pie viedā skaitītāja ir lielākas iespējas tikt tiem klientiem, kuri izvēlējušies biržas tarifu plānus. Lattelecom piedāvā divus šādus tarifu plānus: tet Dinamiskais un tet Drošais. Ir liela iespēja, ka jau dažu mēnešu laikā tiek veikta skaitītāja nomaiņa uz viedo.
Sadales tīkls katru gadu nomaina apmēram 150 000 parastos skaitītājus uz viedajiem un biržas klientiem ir augstāka prioritāte.
Viedo skaitītāju ieviešanas plāns paredz līdz 2023. gadam Latvijā vecos skaitītājus pilnībā nomainīt pret viedajiem skaitītājiem. Viedās elektroenerģijas uzskaites prioritāri tiek uzstādītas biržas klientiem, kā arī mājsaimniecību lietotājiem ar lielākajiem gada vidējiem elektroenerģijas patēriņiem (patēriņš virs 2 500 kWh/gadā). Ja Tavas mājsaimniecības gada vidējais elektroenerģijas patēriņš ir virs 2 500 kWh, zvanot uz informatīvo tālruni 8403, Tu varat precizēt, kad viedās elektroenerģijas uzskaites maiņu paredzēts veikt Tavā objektā. Elektroenerģijas skaitītāju maiņa tiek veikta atbilstoši skaitītāju parka modernizācijas plānam.

Nē, elektroenerģija tiks piegādāta pa vieniem un tiem pašiem vadiem, neatkarīgi no tirgotāja, kuru izvēlēsies. Visā valstī ir vienota pārvades un sadales tīklu sistēma, kas pieejama visiem tirgotājiem vienādā kvalitātes līmenī. Tirgotāja maiņa neietekmēs tīkla, vadu vai pieslēguma kvalitāti.

Informāciju par plānotajiem un avārijas darbiem SMS vai e-pasta formātā klientiem sūta AS "Sadales Tīkls". Ja objektā nav elektroenerģijas, iesakām sazināties ar AS "Sadales Tīkls", zvanot uz bojājumu pieteikšanas tālruni 8404.

Lattelecom Tev piedāvā izvēlēties kādu no trīs tarifu plāniem

tet Dinamiskais: galvenokārt, šis tarifu plāns nozīmē viszemāko maksu par elektroenerģiju un ekonomiju ilgtermiņā. Ar šo tarifu Tu maksāsi par elektroenerģiju pēc Nord Pool SPOT biržas cenām, kas mainās ik stundu. Būs dienas, nedēļas vai mēneši, kad cena būs zemāka par tet Fiksēto tarifu plānu, bet var būt arī periodi, kad cena būs augstāka. Izvēloties šo tarifu plānu, ikmēneša maksa par elektroenerģiju un rēķins būs atšķirīgs, atkarībā no tirgus situācijas. Biržas cenām var sekot līdzi Šeit

tet Drošais: šis tarifu plāns ir ļoti līdzīgs tet Dinamiskajam, bet ar vienu būtisku atšķirību. Tā kā Nord Pool biržā cenas var svārstīties un mainīties gan stundu, gan mēnešu ietvaros, tad izvēloties tet Drošo tarifu plānu, mēs apdrošināsim augstās cenas risku neļaujot tai pārsniegt noteikto vērtību. Šis tarifu plāns būs vispiemērotākais tiem klientiem, kuri ir gatavi izmēģināt biržas produktu priekšrocības, bet grib sevi apdrošināt pret neparedzamiem riskiem.

tet Fiksētais: Ja vēlies pilnīgu stabilitāti savos ikmēneša maksājumos un elektroenerģijas cenā, tad šis tarifu plāns būs Tev vispiemērotākais. Maksa par kWh līguma laikā nemainās un to neietekmēs biržas cenas kāpumi un kritumi. Ar šo tarifu plānu Tu vari izvēlēties arī izlīdzināto maksājumu, kas nodrošinās vienādus ikmēneša rēķinus kalendārā gada ietvaros.

Lattelecom piedāvā divus biržas produktus tet Dinamiskais un tet drošais. Biržas tarifu plānu būtība ir tirgot elektroenerģiju tieši pēc biržas izcenojumiem, kas vidēji ir zemāki, nekā cenas fiksētajos produktos, kuros tirgotājs apdrošina savu cenu pret ilgtermiņa riskiem. Skatoties uz pēdējo 3 gadu vidējām biržas cenām, var prognozēt, ka izvēloties kādu no biržas tarifu plāniem, maksa par elektroenerģiju būs zemāka, bet garantēt to nevaram. Nord Pool SPOT cenu prognozes var redzēt šeit

Izvēloties biržas tarifu plānus tet Dinamiskais vai tet Drošais, Tev jāņem vērā, ka maksa par elektroenerģiju katru mēnesi var atšķirties. Var būt augstāki un zemāki elektroenerģijas rēķini, tomēr ilgtermiņā šie produkti būs visizdevīgākā izvēle. Papildus jāņem vērā, ka šiem tarifu plāniem nevar izvēlēties izlīdzināto maksājumu.

Biržas cenu vēsturi var apskatīt atverot saiti. Šajā sadaļā būs pieejami vairāki lejupielādes faili un uz Latvijas iedzīvotājiem attiecas fails Elspot Prices_2017_Hourly_EUR (informācija stundu griezumā). Tāpat arī var atrast failus par iepriekšējiem gadiem, piemēram, par 2016.gadu meklēt failu Elspot Prices_2016_Hourly_EUR. Ja vēlies redzēt nākotnes cenas, tad iesakām tās meklēt atverot saiti , tālāk izvēlies Market "Electricity Nordic", Types "All", product "Futures". Tālāk no saraksta meklē produktus ar sērijas nosaukumu ENOFUTBL, kur biegās tiek norādīts atbilstošais periods, kurā cena interesē. Šī cena gan nav gala cena, bet vismaz indikatīvi parāda Nord Pool SPOT cenas tendences nākotnē.

tet Dinamiskais: galvenokārt, šis tarifu plāns nozīmē viszemāko maksu par elektroenerģiju un ekonomiju ilgtermiņā. Ar šo tarifu Tu maksāsi par elektroenerģiju pēc Nord Pool SPOT biržas cenām, kas mainās ik stundu. Būs dienas, nedēļas vai mēneši, kad cena būs zemāka par tet Fiksēto tarifu plānu, bet var būt arī periodi, kad cena būs augstāka. Izvēloties šo tarifu plānu, ikmēneša maksa par elektroenerģiju un rēķins būs atšķirīgs, atkarībā no tirgus situācijas. Biržas cenām var sekot līdzi šeit

tet Drošais: šis tarifu plāns ir ļoti līdzīgs tet Dinamiskajam, bet ar vienu būtisku atšķirību. Tā kā Nord Pool biržā cenas var svārstīties un mainīties gan stundu, gan mēnešu ietvaros, tad izvēloties tet Drošo tarifu plānu, mēs apdrošināsim augstās cenas risku neļaujot tai pārsniegt noteikto vērtību. Šis tarifu plāns būs vispiemērotākais tiem klientiem, kuri ir gatavi izmēģināt biržas produktu priekšrocības, bet grib sevi apdrošināt pret neparedzamiem riskiem.

Biržas tarifu plāna elektroenerģijas cena sastāv no divām daļām. Vidējās svērtās Nord Pool SPOT cenas, kura ir tiešā maksa par elektroenerģiju un Lattelecom apkalpošanas maksas, kas ir maksa Lattelecom par tarifu plāna nodrošināšanu klientiem. Šajā maksā ietilpst Lattelecom izmaksas veicot elektroenerģijas iepirkšanu un pārdošanu, klientu apkalpošanu un atbalstu, kā arī citas ar pakalpojuma nodrošināšanu saistītās izmaksas.

tet Universālais: Nemainīga maksa par kWh līguma laikā – 0.05116EUR, to neietekmē biržas cenu svārstības. Minimālais tarifu plāna Universālais lietošanas laiks ir 1 mēnesis. Līgums tiek noslēgts uz 12 mēnešiem. Universālā tarifa plāna maiņai uz jebkuru citu tarifu plānu, kā arī otrādi, tiek piemērota vienreizēja maksa 5 EUR apmērā. Uzzini vairāk.

Pakalpojums sastāv no vairākiem parametriem: izvēlētais tarifu plāns, rēķina saņemšanas veids kopā vai atsevišķi ar Lattelecom pakalpojumiem, izlīdzinātais maksājums vai maksa pēc faktiskā patēriņa. Šos parametrus klients var mainīt vienu reizi mēnesī.

Izvēloties Lattelecom pakalpojumus, abonēšanas maksa nebūs jāmaksā. Abonēšanas maksas piemērošana no citu tirgotāju puses ir veids, kā noslēpt un padarīt klientiem neredzamu un nesaprotamu gala maksu par vienu kWh. Bez abonēšanas maksas cena izskatās pievilcīga, bet sadalot abonēšanas maksu uz patērētajām kWh, gala cena vairs nav tik izdevīga. Lattelecom vēlās būt atvērti un caurspīdīgi savu pakalpojumu izcenojumos, lai Tu precīzi zinātu, par ko un cik tiek maksāts.

Lai aprēķinātu abonēšanas maksas ietekmi uz tarifu, var veikt vienkāršu matemātisku darbību. Piemēram, ja abonēšanas maksa ir 1 EUR un mēnesī tiek patērētas 100 kWh, tad formula būs 1/100 = 0.01 EUR, kas būtu jāliek klāt pie esošā tirgotāja tarifa, lai redzētu, kāda ir gala tirgotāja piedāvātā maksa par elektroenerģiju.

Pilnā elektrības cena sastāv no vairākām komponentēm:

  1. Elektrības cena, kas tiek maksāta tirgotājam. Cena Lattelecom gadījumā ir atkarīga no izvēlētā pakalpojuma. Šī komponente sastāda apmēram 32% no gala cenas.

  2. Sadales un pārvades tīkla tarifs, kas ir pieejami AS "Sadales Tīkls" mājas lapā. Šī komponente sastāda apmēram 40% no gala cenas.

  3. Obligātā iepirkuma komponente (OIK). Šī komponente sastāda apmēram 28% no gala cenas.

Svarīgi ir saprast to, ka mainot tirgotāju, Tu maini tikai elektrības cenas komponenti, savukārt sadales un pārvades tarifs, kā arī OIK paliek nemainīgi.

Mājas lapā pie katra no tarifu plāniem ir iespēja nospiest paplašinājuma "zvaigznīti", kura parāda gan pilno cenu, gan arī informāciju, no kādām komponentēm cena veidojās.

Jā, arī juridiskie klienti var izvēlēties Lattelecom pakalpojumus atbilstoši www.lattelecom.lv uzņēmumu sadāļā redzamajai informācijai.

Šobrīd mēs nenodrošinam pakalpojumus tiem klientiem, kuri nav AS "Sadales Tīkls" klienti.

Ja elektroenerģijas uzskaite tiek veikta no apsaimniekotāja puses un elektroenerģijas skaitītāji nav AS "Sadale Tīkls" pārvaldībā, tad LTC pakalpojumus nebūs iespējams saņemt.

Ja līgums par pakalpojumu jau ir parakstīts, bet pakalpojums vēl nav pieslēgts, tad jāaizpilda atteikuma forma
Atteikuma forma jāiesniedz kādā no Lattelecom veikaliem vai ieskanētā veidā jānosūta uz e-pastu lattelecom@lattelecom.lv līdz 19.datumam.

Ja esi jau sācis lietot tet elektrības pakalpojumu, tad pakalpojuma maiņu vari pieteikt līdz mēneša pēdējam datumam, un izmaiņas stāsies spēkā ar nākamā mēneša pirmo datumu.
Ja esi tikko pieteicis pakalpojumu nākamajam mēnesim un neesi vēl sācis to lietot, tad pakalpojuma maiņu vari pieteikt līdz mēneša 15. datumam.
Savu tarifu plānu vari nomainot zvanot uz 177.
[IEVĒRO] Zvanot uz mūsu kontaktu centru vari nomainīt arī savu tarifu plāna norēķinu veidu un izlīdzinātā maksājuma summu.

Tirgotāja maiņa no Tavas puses ir ļoti vienkārša. Izvēlies kādu no mūsu tarifu plāniem, aizpildot formu Lattelecom mājas lapā, zvanot uz Lattelecom Klientu Servisu 177 vai dodoties uz kādu no Lattelecom veikaliem. Pēc izvēles izdarīšanas Lattelecom pats sazināsies ar AS "Sadales Tīkls", kā arī nodrošinās to, ka līguma saistības ar iepriekšējo tirgotāju tiek izbeigtas ar Tevis izvēlētā mēneša pirmo datumu. Tev nekas vairāk nebūs jādara! Līdzšinējais tirgotājs attiecīgi aicinās mēneša beigās nodot pēdējo skaitītāja rādījumu, pēc kura tiks sastādīts pēdējais rēķins, savukārt no šī rādījuma stāsies spēkā līgumattiecības ar Lattelecom.

Tirgotāja maiņas biežumam nav nekādu ierobežojumu, taču, jāievēro elektroenerģijas tirdzniecības līgumā ietvertie nosacījumi par pirmstermiņa līguma laušanu. Lattelecom gadījumā līguma laušanas maksa netiek piemērota, tātad Tev ir iespēja mainīti savu izdarīto izvēli par tirgotāju vai izvēlēto pakalpojumu kaut vai katru mēnesi.
Ir tirgotāji, kuri savos līgumos ir paredzējuši līguma laušanas maksu, tāpēc pirms tirgotāja maiņas, pārbaudi, cik liela ir šī maksa, kāda ir maksas atlikusī vērtība un kad līguma termiņš beidzas, lai maiņu varētu veikt bez laušanas maksas.

Svarīgi atcerēties, lai slēgtu līgumu no 1. datuma, tirgotājam tas ir jāpaziņo savam izvēlētajam tirgotājam līdz iepriekšējā mēneša 15.datumam.

Beztermiņa līguma gadījumā mēs ar Tevi vienojamies par konkrētu cenu un nosacījumiem, uzsākot līguma saistības, bet mēs paturam tiesības pārskatīt maksu par elektroenerģijas pakalpojumu, piemēram, ja ir būtiskas izmaiņas Nord Pool SPOT biržā, kas atstāj ilgtermiņa ietekmi uz cenām. tet Dinamiskais un tet Fiskētais ir beztermiņa tarifu plāni.
Terminētais līgums 24 mēneši ir tikai tarifu plānam tet Drošais, kur mēs esam vienojušies par biržas maksimālo vidējās cenas drošības slieksni 0.6413 EUR/kWh ar PVN. Attiecīgi pēc 24 mēnešu perioda mēs paturam tiesības pārskatīt drošības slieksni, kurš būtu izdevīgs abām pusēm nākošajiem 24 mēnešiem.

Lattelecom slēdz līgumus par katru objektu atsevišķi. Slēdzot pakalpojuma līgumu ar Lattelecom, Tu vari izvēlēties visus savus objektus, bet par katru no tiem būs atsevišķs līgums. Šāda pieeja padara ērtāku objektu pārvaldību gan mainot pakalpojuma parametrus, gan mainot izvēlēto tirgotāju.

Lattelecom aicina klientiem atnākt un izmēģināt piedāvātos elektrības tarifu plānu. Novērtēt gan apkalpošanas līmeni, kā arī ekonomiju izmaksās.
Bet, ja tomēr kaut kas kādā brīdī Tevi neapmierinās, līgumu varēsi lauzt bez maksas un brīvi doties pie cita tirgotāja. Ar šo pieeju mēs vēlamies ļaut Tev nākt un izmēģināt.
Mēs neuzskatām, ka tikai ar līguma laušanas maksu mēs Tevi kā klientu noturēsim, bet esam droši, ka mūsu serviss, cenas un apkalpošanas kvalitāte būs tas, kas nodrošinās mūsu veiksmīgu sadarbību ilgtermiņā.

Jā, ir pieejams līguma šablons, kurā var izlasīt visus tirdzniecības nosacījumus.

Tarifu plāni tet Dinamiskais un tet Fiksētais ir beztermiņa tarifu plāni un līgums beigsies tikai tad, kad Tu pats to vēlēsies.
Tarifu plānam tet Drošais mēs līgumu slēdzam uz 24 mēnešiem. Kad tuvosies līguma beigu periods, mēs ar Tevi sazināsimies un vienosimies par tālāko sadarbību, vai nu pagarinot līgumu, vai arī piedāvājot kādu citu tarifu plānu.

Līgumā noteiktā cena var mainīties tikai beztermiņa tarifu plāniem tet Dinamiskais un tet Fiksētais, bet par to mēs Tevi brīdināsim vismaz 45 dienas iepriekš. Cenas var tikt mainītas gan uz augstākām, gan zemākām, ņemot vērā cenu līmeņa izmaiņas Nord Pool SPOT biržā, kas atstāj būtisku ietekmi uz gala cenu ilgtermiņā. Cenu pārskatīšanu Lattelecom veiks ne biežāk kā 1 reizi gadā.

Ja esi maznodrošināta/ trūcīga persona, persona ar 1. grupas invaliditāti vai maksā par daudzbērnu ģimeni, tad šobrīd Lattelecom nevar nodrošināt atbalstu aizsargātajiem lietotājiem.

Ja esi izvēlējies Lattelecom kā elektroenerģijas tirgotāju, tad pirms tirgotāja maiņas veikšanas, noskaidro līguma laušanas maksu pie sava esošā tirgotāja. To vajadzētu redzēt esošajā līgumā.
Esošajiem tirgotājiem ir tarifu plāni gan ar, gan bez līguma laušanas maksas. Attiecīgi tiem tarifu plāniem, kuriem līguma laušanas maksa nav, mainot tirgotāju, nekas papildus nebūs jāmaksā, bet ja laušanas maksa ir atrunāta līgumā, tad jānoskaidro, kad līgums beidzas un kāda ir līguma laušanas maksas atlikusī vērtība. Jāņem vērā, ka līguma laušanas maksa pie visiem tirgotājiem samazinās ar katru līguma periodā pavadīto mēnesi.

Ja vēlies maksāt par elektroenerģiju kāda cita klienta vārdā, iesakām Tev veikt lietotāja maiņu konkrētajam objektam. Lai to izdarītu, sākumā izvēlies kādu no mūsu pakalpojumiem, aizpildot formu Lattelecom mājas lapā, zvanot uz Lattelecom Klientu Servisu 177 vai dodoties uz kādu no Lattelecom veikaliem. Veicot šo darbību, mēs Tevi identificēsim kā jauno maksātāju un Tu norādīsi, par kuru objektu vēlies turpmāk uzņemties līguma saistības, kā arī datumu, ar kuru notiks saistību pārņemšana un pārejas skaitītāja rādījumu.

Līguma slēdzējam nav obligāti jābūt objekta īpašniekam. Tu vari slēgt līgumu par konkrēto objektu, arī ja esi īrnieks, objektā dzīvo kāds Tavs radinieks vai arī ir kāds cits iemesls, kāpēc vēlies veikt elektroenerģijas maksājumus par šo objektu.

Lattelecom nav jāiesniedz nekas vairāk, kā tikai jāaizpilda pieteikuma forma mājas lapā, aizpildot atbilstošos laukus. Ja mums radīsies kādi papildus jautājumi, mēs ar Tevi sazināsimies.

Šo jautājumu nepieciešams izrunāt un vienoties ar esošo tirgotāju. Atbilstoši tirdzniecības nosacījumiem un godīgai komercpraksei, uzkrātā pārmaksa tirgotājam ir jāatgriež vai jāattiecina uz pēdējā rēķina apmaksu pēc Tevis sagatavotā iesnieguma saņemšanas.

Pilnā elektrības cena sastāv no vairākām komponentēm:

  1. Elektrības cena, kas tiek maksāta tirgotājam. Šī cena Lattelecom gadījumā ir atkarīga no izvēlētā pakalpojuma. Šī komponente sastāda apmēram 32% no gala cenas.

  2. Sadales un pārvades tīkla tarifs, kas ir pieejami AS "Sadales Tīkls" mājas lapāšeit. Šī komponente sastāda apmēram 40% no gala cenas.

  3. Obligātā iepirkuma komponente (OIK). Šī komponente sastāda apmēram 28% no gala cenas.

Lai nodrošinātu ērtu rēķinu saņemšanu un apmaksu, visi šie maksājumi tiek apvienoti vienā rēķinā.

Mēs Tev piedāvājam divas norēķinu iespējas:

  1. Izlīdzinātais maksājums. Tas paredz katru mēnesi maksāt nemainīgu summu, kas aprēķināta atbilstoši Tavam vidējam patēriņam. Gadījumā, ja Tavs patēriņš mainās, izlīdzinātā maksājuma summa tiek pārrēķināta. Šis norēķinu veids tiek piedāvāts tarifu plānam tet Fiksētais.

  2. Otra iespēja ir norēķināties atbilstoši faktiskajam patēriņam. Šajā gadījumā katru mēnesi līdz 3. datumam jānolasa un jāpaziņo savs skaitītāja rādījums portālā mans.lattelecom.lv, atbilstoši kuram tiks izveidots rēķins. Nesaņemot rādījumus, Tev tiks izveidots rēķins atbilstoši Tavam vidējam patēriņam. Ja Tev ir uzstādīts viedais elektroenerģijas skaitītājs, tad rādījumi Tev nav jānodod, bet tos mēs saņemsim automātiski un atbilstoši patēriņam, sagatavosim rēķinu.

Izlīdzinātais maksājums ir norēķinu veids, kas ļaus Tev par elektroenerģiju ik mēnesi maksāt konkrētu saskaņotu un vienādu summu.


Slēdzot elektroenerģijas tirdzniecības līgumu un izvēloties šo norēķinu veidu, Izlīdzinātā maksājuma summa tiek aprēķināta atbilstoši Tavam prognozētajam patēriņam mēnesī vai Tavam vidējam vēsturiskajam patēriņam. Ja laika gaitā Tavs elektrības patēriņš būtiski mainās, mēs to pamanīsim un piedāvāsim veikt izmaiņas uz jaunu izlīdzināto prognozes maksājumu plānu.

Vismaz reizi gadā mēs lūgsim AS “Sadales Tīkls” darbiniekiem veikt kontrolapgaitu un atzīmēt Tavu skaitītāja rādījumu. Pēc šī fiksētā rādījuma mēs izrēķināsim patērētās un apmaksātās elektrības starpību vai pārmaksu un izlīdzināsim to uz nākamajiem 12 mēnešiem, un nosūtīsim Tev jaunu Izlīdzinātā maksājuma summu. Tiem klientiem, kuriem būs uzstādīts viedais skaitītājs, kontrolapgaitas veikšana pārrēķinam nebūs nepieciešama.

Lattelecom visiem saviem klientiem nodrošina bezmaksas rēķinu saņemšanu elektroniski pašapkalpošanās portālā Mans Lattelecom.


Pašapkalpošanās portālā ir pieejama informācija par Taviem rēķiniem, tāpat no Mans Lattelecom ir iespējams ātri un ērti veikt rēķinu apmaksu.


Sākot izmantot Lattelecom pakalpojumus, Tev pašapkalpošanās portālā Mans Lattelecom tiks automātiski izveidots un piešķirts savs konts - lietotājvārds un parole. Katru mēnesi no savā e-pasta pastkastītē Tu saņemsi paziņojumu par jauna rēķina izveidošanu pašapkalpošanās vidē, līdz ar to nevarēsi aizmirst par rēķina samaksu.

Izvēloties Lattelecom pakalpojumus, abonēšanas maksa nebūs jāmaksā. Abonēšanas maksas piemērošana no citu tirgotāju puses ir veids, kā noslēpt un padarīt klientiem neredzamu un nesaprotamu gala maksu par vienu kWh. Bez abonēšanas maksas cena izskatās pievilcīga, bet sadalot abonēšanas maksu uz patērētajām kWh, gala cena vairs nav tik izdevīga. Lattelecom vēlās būt atvērti un caurspīdīgi savu pakalpojumu izcenojumos, lai Tu precīzi zinātu par ko un cik tiek maksāts.

Jā, Tev ir iespēja iemaksāt avansa summu uz priekšu, un šī summa tiks izmantota kārtējo rēķinu dzēšanai. Šo iesakām izmantot, lai izvairītos no maksājumu kavējumiem Tava atvaļinājuma vai prombūtnes laikā.
Tu vari iemaksāt avansā jebkādu izvēlēto summu, jebkurā vietā, kur var veikt Lattelecom rēķina apmaksu - internetbankā, banku filiālēs, Lattelecom veikalos, Latvijas Pastā, utt.
Veicot maksājumu, Tev ir nepieciešams norādīt savu Lattelecom pakalpojumu klienta numuru un norēķinu konta numuru, par kuru veic avansa maksājumu (atrodams uz jebkura Lattelecom rēķina Klientu datu sadaļas labējā stūrī).

Lattelecom nodrošina klientiem iespēju izvēlēties gan apvienoto rēķinu, kurā ir kopā telekomunikācijas un elektroenerģijas pakalpojuma rēķins, kā arī saņemt šos rēķinus atsevišķi. Šo izvēli Tu vari izdarīt līguma slēgšanas brīdī, kā arī mainīt savu izvēli ne biežāk kā reizi mēnesī par nākošo norēķinu periodu.

Lai atgūtu saistību izpildes nodrošinājumu vai avansu, Tev ir jāraksta iesniegums, kurā ir jānorāda veids, kādā vēlies saņemt iemaksāto summu – pārskaitot uz bankas kontu vai pārliekot citam Lattelecom klientam.
Ja ir jāveic pārskaitījums, tad jānorāda bankas konta numurs un informācija par konta īpašnieku – vārds, uzvārds un personas kods. Ja vēlies summu pārlikt citam Lattelecom klientam, tad iesniegumā ir jānorāda klienta numurs, vārds, uzvārds un personas kods, uz kuru ir jāpārliek attiecīgā summa.
Iesniegumu vari sūtīt uz adresi: Rīga, Dzirnavu iela 105, LV-1011.

Periodā, kad elektroenerģija netiek lietota, par to nav jāmaksā.
Tomēr ņemot vērā AS "Sadales Tīkls" tarifus, kas stājās spēkā no 01.08.2016 un ir apskatāmi šeit , klientiem tiek piemērota abonēšanas maksa par pieslēguma nodrošināšanu, kas tiks piestādīta rēķinā katru mēnesi, atbilstoši izvēlētajam tarifu plānam. Šī abonēšanas maksa būs jāmaksā AS "Sadales tīkls" arī periodā, kad elektroenerģija netiek patērēta. Šo maksu Tu redzēsiet Lattelecom atsūtītajā rēķinā kā atsevisķu maksas komponenti.

Maksa par pieslēguma nodrošināšanu jāmaksā, kamēr pastāv līgumattiecības ar lietotāju, arī, ja elektroenerģijas piegāde ir pārtraukta. Fiksētā maksa ir maksa par pieslēguma nodrošināšanu, maksa par uzstādītā ievadaizsardzības aparāta strāvas stiprumu vai maksa par atļauto jaudu (atkarībā no tarifa/ tarifu plāna).

Pie Lattelecom Tu vari saņemt rēķinu gan par katru objektu (adresi) atsevišķi, gan par visiem objektiem kopā. Tu vari arī izvēlēties saņemt apvienotu rēķinu par elektrības un telekomunikāciju pakalpojumiem.

Elektrības rēķins ir jāapmaksā 12 kalendāro dienu laikā no tā saņemšanas dienas.

Ja esi izvēlējies atsevišķu elektrības pakalpojuma rēķinu, tad saņemsi to no 12. līdz 15. mēneša datumam.

Ja esi izvēlējies apvienoto rēķinu gan elektrības, gan telekomunikāciju pakalpojumiem, tad rēķinu saņemsi sākot ar 12. mēneša datumu līdz pat 31. datumam. Ja iepriekš par telekomunikāciju pakalpojumiem saņēmi pēc 15. datumam, tad arī apvienoto rēķinu saņemsi tajā pašā datumā. Ja iepriekš rēķinu par telekomunikāciju pakalpojumiem saņēmi no 1. mēneša datuma līdz 15. datumam, tad tagad apvienoto rēķinu saņemsi no 12. mēneša datuma līdz 15. datumam.

Kā izskatās un kādas pozīcijas ir attēlotas rēķinā par elektroenerģiju skaties šeit.

Ja Tev ir viedais skaitītājs, tad skaitītāja rādījumi Tev nav jānodod. Datus par Tavu patēriņu mēs saņemsim automātiski.

Ja Tu maksāji par elektrību pēc Izlīdzinātā maksājuma principa, Tev skaitītāja rādījumu ir iespējams ievadīt mans.lattelecom.lv portālā salīdzināšanai, bet tas nav jādara obligāti.

Šajā gadījumā mēs izrakstīsim kārtējo rēķinu atbilstoši Tavam vidējam elektrības patēriņam konkrētajā adresē, kas var atšķirties no Tava faktiskā patēriņa attiecīgajā mēnesī.

Ja Tev ir viedais skaitītājs vai arī esi izvēlējies izlīdzināto maksājumu, tad rādījumu nodošana nav jāveic nemaz. Ja tomēr Tu maksā pēc patēriņa un neesi vēl saņēmis viedo skaitītāju, tad aicinām rādījumu nodot vienu reizi mēnesī, bet nepārdzīvo, ja tas neizdosies. Šajā gadījumā rēķins tiks aprēķināts pēc vidējā vēsturiskā patēriņa. Vismaz vienu reizi gadā mēs lūgsim AS "Sadales Tīkls" darbiniekiem apsekot Tavu objektu un nolasīt rādījumu, lai veiktu salīdzināšanu.

[IEVĒRO] Ja Tev ir viedais skaitītājs, tad skaitītāja rādījumi Tev nav jānodod. Datus par Tavu patēriņu mēs saņemsim automātiski.

[SVARĪGI] Skaitītāja rādījumus klienti var nodot no katra mēneša 27. līdz nākamā mēneša 3. datumam. Piemēram, par aprīlī skaitītāja rādījumus varēs nodot no 27.aprīļa līdz 3.maijam. Ja skaitītāja rādījums netiek nodots, tad patēriņš tiek aprēķināts balstoties uz vidējo lietotāja patēriņu.

Ja Tev ir klasiskais skaitītājs, tad rādījumus par to vari nodot sekojošos veidos:

  1. Pašapkalpošanās portālā Mans Lattelecom sadaļā Elektrība → Skaitītāju rādījumi(instrukciju kā to izdarīt skaties šeit);
  2. AS Sadales tīklu pašapkalpošanās portālā (skaties instrukciju kā to izdarīt šeit).

Pie viedā skaitītāja ir lielākas iespējas tikt tiem klientiem, kuri izvēlējušies biržas tarifu plānus. Lattelecom piedāvā divus šādus tarifu plānus: tet Dinamiskais un tet Drošais. Ir liela iespēja, ka jau dažu mēnešu laikā tiek veikta skaitītāja nomaiņa uz viedo.
Sadales tīkls katru gadu nomaina apmēram 150 000 parastos skaitītājus uz viedajiem un biržas klientiem ir augstāka prioritāte.
Viedo skaitītāju ieviešanas plāns paredz līdz 2023. gadam Latvijā vecos skaitītājus pilnībā nomainīt pret viedajiem skaitītājiem. Viedās elektroenerģijas uzskaites prioritāri tiek uzstādītas biržas klientiem, kā arī mājsaimniecību lietotājiem ar lielākajiem gada vidējiem elektroenerģijas patēriņiem (patēriņš virs 2 500 kWh/gadā). Ja Tavas mājsaimniecības gada vidējais elektroenerģijas patēriņš ir virs 2 500 kWh, zvanot uz informatīvo tālruni 8403, Tu varat precizēt, kad viedās elektroenerģijas uzskaites maiņu paredzēts veikt Tavā objektā. Elektroenerģijas skaitītāju maiņa tiek veikta atbilstoši skaitītāju parka modernizācijas plānam.

Ja līgums stājas spēkā vai tiek pārtraukts norēķinu perioda laikā (nevis mēneša 1.datumā), tad maksu par pieslēguma nodrošināšanu aprēķina proporcionāli dienu skaitam, kurās līgums ir bijis spēkā esošs.

Klients var atteikt elektroenerģijas pakalpojumu uz laiku bez termiņa ierobežojuma, bet maksa par Ievada aizsardzības aparāta (IAA) strāvas lieluma nodrošinājumu jāturpina maksāt, kamēr līgumattiecības ir spēkā. Elektroenerģijas atslēgšana uz laiku ir maksas pakalpojums saskaņā ar AS "Sadales tīkls" cenrādi.
Lai pieteiktu pakalpojumu, Tu vari sazināties ar savu elektroenerģijas tirgotāju vai aizpildīt iesniegumu "Pieteikums elektroenerģijas pārtraukšanai uz laiku” sadaļā “Iesniegumi” AS "Sadales tīkls" reģistrēto klientu portālā www.e-st.lv.

Mēs vēlamies, lai Tava pievienošanās elektroenerģijas tirgum būtu maksimāli vienkārša. Ja izvēlies "Lattelecom", tad "Latelecom" nokārtos visas līgumattiecības. Tev nav jāveic nekādas papildu darbības, tikai jāizvēlas savs tirgotājs, kurš sazināsies ar AS "Sadales tīkls" un informēs par turpmāko elektroenerģijas piegādi.

Elektroenerģijas piegādes pakalpojumu Latvijā, neatkarīgi no izvēlētā tirgotāja, nodrošina AS "Sadales tīkls".

Elektroenerģijas piegādes pakalpojumu Latvijā, neatkarīgi no izvēlētā tirgotāja, nodrošina AS "Sadales tīkls" – tātad arī turpmāk gan avārijas gadījumos, gan tad, kad ir kādi jautājumi vai problēmas saistībā ar elektroenerģijas piegādi, droši vari zvanīt uz bezmaksas tālruni 8404.

Pastāv iespēja uz laiku (līdz 12 mēnešiem) atteikties no elektroenerģijas piegādes, lai veiktu remontdarbus, ja tas neietekmē citus elektroenerģijas lietotājus. Lai to izdarītu, nepieciešams klienta iesniegums par elektroenerģijas piegādes pārtraukšanu uz laiku. Piegādes pārtraukšana uz laiku ir maksas pakalpojums. Iesniegumu vari aizpildīt AS "Sadales tīkls" klientu portālā www.e-st.lv vai nosūtīt uz e-pastu st@sadalestikls.lv. Par nepieciešamību atjaunot elektroenerģijas piegādi konkrētajā objektā pieprasījums jāiesniedz rakstiski vismaz piecas darba dienas iepriekš.

Informāciju par plānotajiem un avārijas darbiem SMS vai e-pasta formātā klientiem sūta AS "Sadales Tīkls". Ja objektā nav elektroenerģijas, iesakām sazināties ar AS "Sadales Tīkls", zvanot uz bojājumu pieteikšanas tālruni 8404.

Nē, elektroenerģija tiks piegādāta pa vieniem un tiem pašiem vadiem, neatkarīgi no tirgotāja, kuru izvēlēsies. Visā valstī ir vienota pārvades un sadales tīklu sistēma, kas pieejama visiem tirgotājiem vienādā kvalitātes līmenī. Tirgotāja maiņa neietekmēs tīkla, vadu vai pieslēguma kvalitāti.